27 februari 2008

Vad de flesta är överens om i kväll är att så här kan det inte fortsätta, dessa pingpong-attacker.
Israel plockar bort några fulingar i färd med att ladda Kassamraketer avsedda för israeliska bebisar och strax uppstår nya fulingar som skjuter iväg dessa laddade Kassamraketer mot ännu fler israeliska bebisar. Israelerna blir arga och börjar jaga de nyanlända fulingarna som hade nyfikna småungar i kölvattnet och allihop försvinner vid nästa attack. Och så vidare.
Inte speciellt uppbyggligt men så ser den trista rutinen ut.

Sapir College fick sin beskärda del idag då Roni Yechiah, 47 år gammal och pappa till 4 barn avled av skadorna han fick av en exploderande Kassam på parkeringsplatsen. Tidigare hade raketer exploderat i några fabriker i Sderot och flera långtgående rackare hamnade just utanför det stora sjukhuset i Askelon.
Totalt har mer än 50 raketer drabbat Israel under några eftermiddagstimmar idag.

Tidigare hade jag inte så stor förståelse för folk som drabbats av "skrämselhicka". Nu vet jag bättre. Jag har sett deras anskten och också lärt mej vad det innebär på lång sikt. Oftast är de drabbade för livet. En del tål inte ljud, andra kan inte sova ensamma och många barn lämnar inte sina föräldrar utom synhåll. Alltihop ordentligt handikappande - en typ av krigsskador.

Jag undrar ibland om regeringens ledargäng själva verkligen tror på vad de håller på med eller om de enbart är det verställande organet för Condoleezzas önskemål?
Att hon, som det rapporteras, vågar sej hit nästa vecka begriper jag inte men hon har ju uppenbarligen sina fans...


Katastrofen Katzav är väl inte riktigt överspelad än - men nästan. I skuggan av Kassamsvärmarna idag har f.d. presidentens amorösa öden och äventyr förbleknat en aning.
I morgon ska han tydligen åtalas och åklagaren avser att förutom vad som ingår i uppgörelsen även anklaga honom för "bearing disgrace", "moral turpitude" (jag är osäker på motsvarande juridiska term på svenska). Försvaret "hotar" därmed att bryta upp hela överenskommelsen men förmodligen är det bara skrämskott.
Om dessa advokater var rika tidigare så är de numera säkert oändligt mycket rikare...

En makaber situation utspeladeas idag när sonen Omri Sharon påbörjade en fängelsevistelse för ekonomiska vidlyftigheter medan mannen som uppenbarligen ägnat sej åt serie-våldtäckter och andra snaskigheter njuter sin champagnefrukost. Kanske tillsammans med sina advokater...
Att vi fortfarande lever i ett synnerligen patriarkaliskt samhälle är ju uppenbart och kanske får vi se Katzav som kandidat till presidentposten igen om några år.
Det gick ju vägen för Ramon så han har ju en färsk förebild!

2 kommentarer:

Jacobssons tankar sa...

Jag var så naiv att jag trodde att bara dom gamla uvarna Arafath och Sharon dog bort så skulle en ny generation araber och israeler ha möjlighet att tillsammans arbeta fram en hållbar och stabil fred. Men det visar sig att så blev det inte. Vi har å ena sidan araber som fortfarande hotar med Israels utplåning, å andra sidan Olmert som är villig att ge bort Israels och dess säkerhet. Så jag är övertygad om att det aldrig kommer att bli fred i vanlig bemärkelse, med lite tur ett eld upphör från Hamas sida så att människorna i södra Israel får lugn samtidigt som människorna i Gaza kan börja bygga upp sitt land i lugn och ro. Men då måste Iran byta ledare, det är jag övertygad om.

Gita sa...

Idag är vi så långt från en fred som det är möjligt. Kriget i söder intensifieras för var timme och inte ser vi röken av någon lösning. Bara en accelererande ondska.
Trist nog har jag en känsla av att vi inte är på rätt väg...