26 oktober 2008

Regn i Tsippis hår


Idag kom regnet.
Idag kom regeringskrisen.

Det beror på vem du frågar vilket som anses vara viktigast.

Vid lunchtid idag bröts molnen sönder och vattnet ramlade ut.
Jag lärde mej idag vad det heter på hebreiska – shever anan.
Visst, man kan kalla det för regn, men det handlade mer om vattenschok som förflyttas uppifrån och ner med ett dån.
Jag var på jobbet och öppnade naturligtvis fönstret för att se, lyssna och – dofta!
Efter så många månaders hetta och torka inställde sej en helt ny klimatologisk situation.
Det blev blött.
Genomblött.
Jag ringde hem för att kolla om vi fortfarande hade torrt inomhus och det hade vi.
Eftersom vi bor under en jättefikus måste vi hålla takrännan ren för att vatten inte ska sippra in.
De gånger vi skjutit detta på framtiden har vi i stället fått in hela blötat.
Surt, äckligt och en massa onödigt arbete.

Plötsligt upphörde allt och solen satt på sin gamla vanliga plats.

Regeringskrisen då?
Måste jag?
Alla har synpunkter på den både i tal och skrift men det handlar ju om spekulationer.
Man ansluter sej till de idéer man känner ligger i närheten av sina egna för att sedan vänta på verkligheten – för att se om man hade rätt, eller inte.
En inte särskilt fruktbar process men om man gillar kristallkulor, så visst...

Min största oro är Olmert.
Att han ska hinna iscensätta irreversibla överenskommelser, signera irreversibla dokument och göra en allmän "sell out".
Som någon skrev – det land som sparkade ner Olmert från hans elfenbenstorn gör han nu sitt bästa för att förstöra.
Jag hoppas det finns paragrafer som håller honom i shack.

Tsippi Livni tycker nog det är ganska skönt att det är över.
Hon har inte sett ut som hon direkt gillat den sits hon hamnat i även om hon har hållit god min.
Att hon lärt sej en massa om mänskliga kvalitéer och svagheter visade hennes korta presskonferens i kväll då hon förklarade sitt resonemang.
Jag förstår inte hennes politik och hur hon får ihop att det hon gör är bra för Israel, men likaväl önskar jag någonstans att hon ska lyckas.
Hon är ju tjej...

, , , , , ..

2 kommentarer:

Jacobssons tankar sa...

Läste att opinionsundersökningar visar att regeringspartiet Kadima gått om Likud. Hur står det till med det Israeliska folket? Är allmänheten verkligen villig att ge Kadima nytt förtroende?

Gita sa...

Jag tror det mer handlar om att Tsippi själv fått höga opinionssiffror - inte Kadima. Hon var ju i ropet just då undersökningen skedde och tillfredsställde många när hon inte lät sej utpressas av Shas 'to the bitter end'. Hon sa att "enough is enough" och avbröt kohandeln.
En annan sak är att tiden fram till valet är en evighet här i Israel och opinionssiffrorna kan gå varvet runt flera gånger om innan vi är där.