21 oktober 2008

Nästa krig



Att läsa det i svart på vitt gjorde att jag börjar undra vad jag egentligen gör här?
Jag bor här och här har jag mitt hem, men vad jag läste fick mej ändå att tänka till.

"Vi måste varje stund vara beredda på ett gerillakrig i Libanon, terrorkrig på Västbanken och i Gaza, konventionellt krig med Syrien och ett utrotningskrig från Iran."

I Sverige är krig något som alltid drabbar andra, något man hör om i nyhetssändningarna men som egentligen inte berör någon.
Så ska det naturligtvis vara, krig är absolut inget eftersträvansvärt.
Jag undrar vad en färdigutbildad värnpliktig i Sverige egentligen lärt sej om snuskigheterna under ett krig?
Riktiga krig menar jag, där människor dör.

Varför ger sej inte hela Israels befolkning iväg när de bokstavligen är omringade av krig, krigsrisker och krigsuppladdningar?
Både Canada och Sverige är mycket fredligare.
Well...???

Israelerna beter sej som andra folk.
En del flyttar ut och andra flyttar in medan resten stannar kvar – allt medan krigshoten växer.
Yael och hennes familj planerar sin helgutflykt – allt medan krigshoten växer.
Niv tänker läsa företagsekonomi till hösten – allt medan krigshoten växer.
Shula älskar att åka till sina olika festivaler – allt medan krigshoten växer.
Ariel muckar snart och vill gärna följa med kompisarna till Thailand – allt medan krigshoten växer.

Alla gasmasker är insamlade för uppfräschning men pengar saknas för placera ut dem igen.
Prioriteringarna är lite underliga här...
Man talar om nästa krig som om man talade om nästa fredag, men några gasmasker får vi inte.
Ingen gillar dem väl men de är på något sätt en symbol för tryggheten – en grej man i bästa fall kan rädda livhanken med.
Vi som är beroende av glasögon har ännu större skäl att inte gilla gasmaskerna, vi blir ju som blinda höns.

Så - vi stannar kvar, med eller utan gasmasker.
Var och en har väl sina privata skäl, men ett grundskäl som jag tror gäller de flesta är att vi inte tänker ge dem, "DEM", tillfredsställelsen av att ha kört iväg oss.
Någon slags enveten tjurighet som kanske i slutändan kommer att bli ödesdiger?

"Den som lever får se" – men om vi inte lever...?

Jag slutar nu med alla fåniga citat för i morgon är det vardag igen och alla krig har försvunnit.
Återstår kriget med världens Helle Kleinar som med sin skenheliga gudlighet fortsätter att gå ondskans ärenden och genom sitt personliga krig mot judarna effektivt påskyndar nästa krig mot judarna.
Ondskan är som vanligt utstuderad.

, , , , ..

Inga kommentarer: