12 januari 2008

Jag skrev ihop en insändare idag som jag skickade till några olika tidningar. Vi som skriver positivt om Israel jobbar mer och mer i motvind i Sverige men det värsta som kunde hända vore att ge upp så det är helt enkelt inget alternativ.
Inte kommer jag ihåg vem det var som sa att "sanningen ska segra till slut" men det är väl någonting ditåt som driver oss.
Någon gång måste ju folk förstå......



USA-FLAGGOR FÖR BRÄNNING ELLER CEREMONIEL?

"Bushie", som presidenthustrun Laura kallar honom, har gästat Israel. Där han drog fram var det högtidligt värre och de röda mattorna var garanterat dammfria. Barn sjöng och dansade och de lyckliga utvalda som fick skaka den amerikanske presidentens hand hade sina bredaste leenden i beredskap. Hotellet han bodde på hade säkerhetsgranskats centimeter för centimeter och robotar hade sänts ner i avloppen för att utesluta en apterad bomb. Längs kortegevägen betraktades varje gatlykta med misstänksamhet innan den fått klartecken av säkerhetspersonalen.
Gazaborna "firade" också presidentens ankomst med ett antal Kassamraketer in över israeliska städer och byar. Träffarna är inte regelbundna men med var raketavskjutning följer en bön till Allah om ond, bråd död för så många judar som möjligt.
I Gaza gick en av många demonstrationer av stapeln. Den här gången var målgruppen naturligtvis USA och flaggor brändes på löpande band, vilket för den sykunnige entreprenören kunde utmynna i en lönande industri. Det lär gå åt en hel del......
Bush gjorde också ett besök i Ramalla och där fanns fler flaggor, dock inte avsedda för bränning. Dessa USA-flaggor hade fått det rätta stuket och utgjorde en dekorativ bakgrund tillsammans med de palestinska flaggorna i salen där presskonferensen ägde rum. Ceremonielet krävde flaggor och flaggor blev det.

Frågan är nu om Israel kan skriva på ett fredsavtal med president Abba vars inflytande inte sträcker sej mycket längre än till hans lokaliteter i Ramalla och där de flaggbrännande Hamas får större inflytande för var dag.
Det enda som hindrar Hamas att ta över även dessa kontorslokaler är den Israeliska Försvarsarmén som håller buset på rimlig nivå.
Israelerna frågar sej med all rätt vem som ska leverera och om en sådan fredsuppgörelse är värd mer än pappret den är skriven på?
Kanske kommer ordspråket "ur askan i elden" att bli mer relevant?

4 kommentarer:

Jacobssons tankar sa...

Yeshua talade om att sanningen skulle segra, och jag hoppas att så sker. Du skriver att de som skriver possitivt om Israel kämpar i motvind. Jag skulle inte kalla det motvid, snarare en orkan. Lögner staplas på lögner och folket i Sverige tror att det är sanningen, för det är ju politiekr som för fram åsikterna. Man balanserar på gränsen till anti-semitism. Men det som är ruskigt är att man hela tiden flyttar fram gränsen, så en dag så kommer man att kunna säga vad man vill och ingen komemr att tala om jude-hat/antisemitism. Och den utvecklingen är oroande. Orwell hade så rätt i 1984 med undantag för årtalet. Man gör svart till vitt och vitt till svart. Jag ber Gud att Han ska fortsätta föra fram människor som vill berätta sanningen. sdtå på dig.

Gita sa...

Hej "Guds Basun" -
Roligt att du hörde av dej. Jag ser att du inte tillhör de som ev. kommer att förstå utan att du redan förstår.
Jag fäste mej särskilt vid vad du skrev om att "flytta fram gränserna." Det stämmer verkligen - och det sker snabbt men smygande så att det halvsovande svenska folket knappast märker det. Sverige av idag är knappast samma Sverige jag lämnade för tio år sedan.
Trist, men framför allt skrämmande.

Jacobssons tankar sa...

Tack för dina ord. Ett litet blogg tips som kan vara intressant att ta del av:
http://fredimellanostern.wordpress.com/

Jag fick som 16 åring upp mia ögon för hur det judiska folket behandlas i dag, när jag under lunchpaus tittade på TV och såg det som hände i Munchen 1972. Då tog jag ställning för Israel och det har jag aldrig ändrat eller ångrat. Alla människor vill ha ett eget land, varför ska då inte det judiska folket få ha det?

Gita sa...

Hej igen, "Guds Basun" -
Tack för tipset med länken. Jag ska kolla bloggen lite bättre när jag har mer tid.
Förresten så har hitintills tre tidningar lovat publicera insändaren. Ganska bra.