05 juli 2008

Fridfull helg


Ja, det är ofta ganska lugnt över helgen.
Kanske behöver även jihadisterna en sovmorgon?

På kibbutsen är det tyst.
Folk antingen sover eller har tagit sej till havet en het dag som denna.
Inga läskiga maskiner som jobbar nere vid poolen som är utsatt för en totalrenovering.
Allt kommer att bli nytt.
De är nu dessutom mitt uppe i en uppfräschning av grönområdena runt omkring.
Arbetet skulle ha varit klart i våras men förmodligen har det varit lite för mycket manjana-mentalitet över projektet så entusiasterna får under väntetiden ta sej till grannkibbutsens pool.

På nyhetsfronten är det också lugnt.
Även OM det skulle ske något säkerhetsrelaterat blir det först publicerat i nyhetssändningen klockan 18.
Även nyhetssändningen klockan 18 var ganska torftig idag.
Trafiken är naturligtvis ett elände över helgerna.
Trafiken i Israel är betydligt farligare än någon arabisk mördarinstinkt men det tänker vi knappast på när vi kör in till Afula för att köpa oliver.
Pkakim, pkakim (trafikstockningar) är vad som bjuds.
De testosteronstinna vansinnesförarna klarar naturligtvis inte att vänta i kö så vägrenen utnyttjas som körfält, filkörning är som bortblåst och de allra galnaste gör ibland någon slags improviserad u-sväng mitt i bilhavet för att sedan rymma fältet bakvägen.
Min lediga tisdag är resultatet av bl.a. denna företeelse som inte bara är en förtretlighet utan också, tyvärr, skördar liv.
Man besöker varandra.
Vi fick idag besök av min mans dotters familj.
Trevliga människor resulterar i trevliga besök.
Vi tittade bl.a. på en DVD där hela Israels historia är samlad.
Nåja, höjdpunkterna och dalarna i alla fall.
Vi kom underfund med att det mest handlade om försvarskrig uppblandade med sporthändelser.
Det är mycket tillbakablickar som redovisas under detta jubileumsår.
I morgon börjar en ny vecka här medan man i Sverige går till kyrkan klockan 11.
Åtminstone var det så på den gamla, goda tiden...
Jag kommer aldrig att förlika mej med att helgen består av bara en dag.
Det är definitivt minst en dag för lite.
På Sabbaten ska man ju enligt påbudet vila men det blir sällan så.
Man får i stället rensa upp bland allt man sparat ihop under veckan som gått och försöka förbereda sej för den nya som kommer.

Detta innebär att komma i säng i skaplig tid vilket gör att jag härmed säger "Godnatt!"

2 kommentarer:

Harry Harrysson sa...

När jag var i Islamabad senast tror jag de hade två filer på vägrenen i stadens centrum.... Så vad klagar du på? Å andra sidan var det trångt i mitten eftersom en kille gick och sköt sin gamla bil framför sej och styrde genom vindrutan.

Bättre på den gamla goda tiden: när jag skulle ta taxin över gränsen Pakistan-Indien för 30 år sen bad föraren ödmjukt att få pengar i förskott så han kunde tanka. Den ståltrådsihopbundna bilen höll faktiskt hela vägen.

Egentligen saknar jag Israel, när var jag där sist? När El Al slutade flyga från Köpenhamn så man kunde ta den vägen till Bangkok och göra ett stopover på 72 timmar för hundra dollars. Minns du? Snart dags igen.

Gita sa...

Välkommen till Israel!
Landet finns fortfarande kvar - till mångas förtret.
Det finns snart inget område som Israel inte angrips på. Nya fräscha idéer plockas ständigt upp av "hatarna."
- Jo, jag minns. Jag gjorde en av mina sällsynta utflykter till Tel Aviv för att vanka runt i storstaden ett par dygn. Prat, felafel och sedvanligt gnabb.
- Jag gör gärna om det om du kommer ner - Israel behöver alla goda krafter.