25 augusti 2008

Fickorna fulla av penningar


Jag vet egentligen inte om det jag vill diskutera i kväll handlar om moral eller kultur.
Kanske är det en delikat syntes av båda företeelserna?

Om man i Sverige ger bort något "under bordet" kallas det för muta och är förskräckligt fult.
Här i Israel byter mutorna ägare i dagsljuset uppe på bordet och alla tycker det är precis som det ska vara.

Nå – är det usel moral eller bara ett annorlunda kulturmönster?
Jag vet inte. Faktiskt.
Jag trodde länge att folk här var genomruttna, speciellt då folket i Knesset och i Regeringen, men nu är jag inte lika säker.
De kanske bara sprider en kultur de fått med sej från modersmjölken.

Förra natten var det budgetmangling.
Observera att jag inte har något emot en fungerande budget, utan jag talat endast om HUR den kom till stånd.By the way - visst är det lite både tjatigt och patetiskt att budgeten alltid ska avgöras under nattens ensligaste timmar.
Som om deltagarna känner sej extra betydelsefulla då.
"Se, hur jag offrar min nattsömn för dej..."

Olmert hade bestämt sej för att han skulle ta hem budgeten för 2009, och det gjorde han - men hur?
Han visste att om han skulle vinna så var han tvungen att muta sina ministrar, så därför beordrade han in de som hängde på staketet för en seans.En och en. Öga mot öga.
Sedan började kohandeln.
Han frågade helt enkelt vad de begär för att rösta som han vill.
De framförde sin begäran och var jättenöjda efteråt för Olmert hade varit frikostig.
Naturligtvis röstade de sedan som Olmert ville.
Finansministern, en av Olmerts polare, gruffade lite efteråt om att han verkligen inte hade fickorna fulla av pengar, men tillvägagångssättet som sådant upprörde inte denne man.

Alla vet och alla accepterar.
Är det inte så här det ska gå till?
Att rösta enligt en politisk övertygelse är en okänd företeelse på den här sidan av Medelhavet.
Frågan är om man ska bli deprimerad eller se det som en multikulturell företeelse vilken enligt Mona Sahlin borde berika mänskligheten?

Man borde naturligtvis ta seden dit man kommer men handlar det om rutten moral är det svårt.
Handlar det däremot om en något tvivelaktig kulturyttring så får man väl börja lära sej...

Inga kommentarer: