16 december 2008

Ve-o-li-a


Diakonias policyhandläggare Joakim Wohlfeil har åter igen varit ute och smutsat ner sina händer.
Det sorgliga är att han förmodligen också får betalt för besväret.
Betald av bidragspengar som kunde gått till betydligt ädlare ändamål.

För en tid sedan var hans hatobjekt en liten svenskägd låsfabrik på Västbanken och strax därefter fann han till sin stora tillfredsställelse Soda Stream.
Idag vet hans lycka inga gränser – han har hittat ett företag som bygger spårväg i Jerusalem.
Veolia.

Hans arbetsgivare, Diakonia, startade sin verksamhet som en kristen biståndsorganisation men numera har man effektivt skrotat prefixet kristen.
Det är väl inte tillräckligt inne att vara kristen så man har förvandlat sej till en småaktig lobbygrupp som gräver fram och hänger ut välskötta företag som Diakonia och Wohlfeil tycker befinner sej på fel ställe.
De tycker numera en hel massa saker förenliga med sin nya skepnad.

Man har på ett dramatiskt sätt gjort gemensam sak med arabernas propagandamaskineri av ett enda skäl – att skada Israel.
Man har placerat sej vid fötterna av virulenta hatorganisationers upphovsmän av ett enda skäl – att skada Israel.
Man har trollat bort fakta om kristendomens rötter av ett enda skäl – att skada Israel.

Nu till Veolia.
Veolia sysslar med transportmedel.
De hjälper folk att förflytta sej från punkt A till punkt B.
Detta anser Diakonia och Wohlfeil är syndigt.
Hör du deras protester?
Naturligtvis är det inte syndigt att åka spårvagn men...

Så, vad är problemet med Veolia då?
Jo de bygger på ett ställe Diakonia och Wohlfeil bestämt sej för att inte gilla.
De tror att det är så man måste tycka för att bli älskade.
Där har ni en av förklaringarna.
Man har egentligen inga egna principer så därför gör man som man tror man måste göra för att bli älskad – man följer strömmen.
Hata-Israel-strömmen.

Detta är dock inte hela sanningen.
Det allra värsta kommer nu...
Spårvägen är planerad att serva människorna i Jerusalem, judar såväl som araber, och täcka in en bra bit av staden.

Jag förstår om läsaren inte förstår någonting.
Det är verkligen inte lätt att förstå de krystade tankebanor Diakonia och Wohlfeil följer.

Visst, det pågår förhandlingar mellan israelerna och arberna och när de är slutförda vet vi vem som ansvarar för respektive områden.
Ägarrättsförhållanden och gränsdragningar tar vi ställning till då – det är förhandlarna eniga om.

Vad Diakonia och Wohlfeil sysslar med är egentligen något otroligt folkrättsvidrigt, möjligen olagligt.
De föregriper förhandlingarna på ett sätt det är förbjudet att göra.
Hur vet Diakonia och Wohlfeil vilka landområden som i slutändan kommer att tillfalla vem?
Är de parter i någon förhandlingsdelegation?
Vet de var en eventuell gräns kommer att gå?
Naturligtvis inte.
De har tagit ett privat ställningstagande för den ena parten och driver nu för deras räkning en grovt osmaklig propagandaverksamhet.

Hela problematiken ligger dock djupast sett på ett helt annat plan.
Deras kristendom är en ytlig kristendom utan rötter.
De starka rötter sann kristendom har i judendomen trampar Diakonia och Wohlfeil på.
När de trampat på dem en stund stampar de till ordentligt och spottar på geggan.
Ungefär som att bränna den israeliska flaggan.

Denna förnekelse tar sej uttryck i en rosaskimrade proarabisk hållning där man med klåfingrighet klampar in där man gör största möjliga skada.
Allt under en hymlande kvasireligiös täckmantel.

Diakonia och Wohlfeil skulle kunna använda sej av Veolias utmärkta spårvägsbygge som transportmedel under sina bjud-/propagandaresor.
Deras muslimska PLO-kontakt i Ramalla som hjälper till vid uppläggen av dessa resor kunde kanske också ha nöje av en trivsam spårvägstripp i Israels eviga huvudstad.

, , , , , , , , ..

8 kommentarer:

Mats sa...

Ja, Diakonia är hemska.

Det värsta är att araberna i Jerusalem vill att spårvägen ska byggas. På uppdrag av Veolia har opinionsundersökningsinstitutet TNS-Sofres gjort en enkät bland de arabiska invånarna i de berörda delarna av östra Jerusalem. 81 procent är positiva till spårvagnen:

"En enkät, genomförd av TNS-Sofres i maj 2007 på uppdrag av Veolia Transport visar att 81 procent av invånarna i områdena Shuafat och Beit Hanina, där befolkningen är främst arabisk, är positiva till spårvagnsbygget. De tillfrågade betonar dess betydelse för att förkorta restiden och underlätta tillgången till centrala Jerusalem, samt stimulera den ekonomiska utvecklingen i området."

Gita sa...

Nu är väl inte franska det jag är bäst på... men jag kunde i alla fall läsa siffrorna.
Även om Wohlfeil och co. hade läst den här enkäten hade de knappast brytt sej. Jag tolkar deras agerande som att de endast utnyttjar araberna i sina försök att komma åt Israel och välfyllda insamlingsbössor och SIDA-pengar underlättar naturligtvis hanteringen.

Anonym sa...

Nu flyttar även UNILEVER, och hänvisar dessutom till Sverige.

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=160909

Miri sa...

Jag undrar om inte sveiges Israelvänner gjort ett strategiskt misstag när det gäller analysen av Diakonia. Att svenska kyrkan är nära lierad med (s) är tydligt genom ex. Peter Weiderud, men Diakonia och deras kompisar sitter nog bara och skrattar när de kallas för vänsterkristna.Diakonia har tydligt stärkts under den Borgerliga regimen, vilket inte är så konstigt när man ser vilka som jobbar där (speciellt ledningen för mellanöstern). Diakonia springer tydligen som barn i huset i de borgerliga regeingskanslierna och skrattar nog gott när de kallas vänster.
Problemet är väl att den svenska mellanösternpolitikens "terrible twins" (SvK & Diakonia) har ringat in hela riksdagen, Sv.kykan har full koll på (s) med vänner, medan Diakonia sköter det borgerliga.
Man kanske snararst skulle ifrågasätta vilka löner Diakonia betalar för att locka till sig kampanjproffs från näringslivet och tunga borgerliga politiker (Wohlfeil, Kärnerud, Sjöholm mf.fl).
Börjar de skaffa kontakter inom isareliska politiken så dröjer det snart inte länge innan Israel självmant skänker bort halva landet.

Gita sa...

Hej Anonym -
Jag läste länken du gav och hittade den jag gissade låg bakom det hela - Joakim Wohlfeil.
"-Detta är en ytterligare bekräftelse på att de svenska företagen Assa Abloy och Empire agerade föredömligt genom att avveckla sitt engagemang i illegala bosättningar, säger Joakim Wohlfeil, temaansvarig för konflikt och rättvisa på Diakonia".

Har man pengar, politisk korrekthet och allmän feghet bakom ryggen kan man tydligen förflytta berg. Det är dock inte säkert att det han kallar seger idag är en seger i morgon. Assa Abloy, Empire och nu Unilever gjorde inte vad de gjorde av egen fri vilja utan förmodligen under allvarliga hot. När de hoten kommer i dagen kanske Wohlfeil dämpar segertonen en aning.
Hans största tillfredsställelse idag bottnar säkert i att han tror han gav Israel obotliga skador. Åt det kan vi le redan idag.

Gita sa...

Hej Miri -
Du lämnar en mycket intressant information som låter mej ana att du har en del kontakter från insidan. Tyvärr blir problemet genom dina iakttagelser ännu svårare att greppa. Om Wohlfeil och co. sitter där du beskriver att de sitter är de ju i praktiken onåbara. Åtminstone för små bloggare.
Jag känner mej ganska vilsen och kan inte riktigt se någon framkomlig väg (nu skrattar nog Wohlfeil igen). Diakonia har haft alltför många segrar på sistone...
Har du mer info att ge är det naturligtvis bara positivt.

Johannes Lundin sa...

Undrar om Diakonia under sin verksamhetstid i området byggt eller stöttat ett bygge av t ex skola eller institution av något slag på kommunal eller statlig mark... Vore intressant att veta, skall göra lite egna efterforskningar och uppmanar andra att göra så också!

Johannes

Gita sa...

Hej Johannes -
Om Diakonia kan man säga mycket men inte mycket positivt. Inte i Mellanöstern i alla fall.
Allt spel under täcket de bedriver borde upp i ljuset och dammas av offentligt men jag har förstått att de har "friends in high places" och i viss mån är onåbara.

Kommer du fram till något skulle jag vara glad om du återkommer.