29 november 2008

Sagoberättaren


Barn är barn och ibland skulle jag vilja vara ett litet barn igen.
När det är något läskigt på film så blundar barnet och bums - det läskiga försvinner.
Barn är smarta, barn vet.

Det har varit några jobbiga dagar nu och jag önskar jag kunde blunda bort allt som gör ont.
Det är ett bra tag sedan jag var barn och jag borde för länge sedan ha slutat göra som barn gör.
Jag skulle dock bra gärna vilja – i varje fall en kväll som denna.

Tänk att ha någon som läser en saga för en på ett sådant sätt att man upplever det som verklighet.
Man bara lyssnar och följer med vad som händer på ett behagligt avstånd från alla kusligheter som brukar ingå i ett sagokoncept.
Även om man upplever sagans förvecklingar med hela sin varelse så vet man samtidigt att det är just en saga.

Det var ingen saga i Mumbai.
Det var den grymma verklighetens grymma ansikte vi såg i Mumbai.

Det var ingen saga i går kväll när några välriktade granater slog ner bland soldaterna i Gazas närområde och trasade sönder benen på en av ungdomarna.
Han kommer att få leva resten av sitt liv med bara ett ben.

Det var ingen saga när judar, soldater och araber slogs i Hebron idag.
Det blir så när ledarna i stället för att tala försoning skvätter bensin på lågorna.

Det var ingen saga att biträdande försvarsministern Vilnai sa att en större operation i Gaza kommer allt närmre.
Att vi hört detta förut gör kanske att vi betraktar det mer som saga än verklighet.
På gott och ont.

Det var ingen saga att sheikh Salah eldar de israeliska araberna att hata Israel mer och mer och mer...

Det var ingen saga vi hörde från Olmert när han proklamerade att han ger upp allt som en gång givits honom att förvalta.
Han berättade stolt att han numera trampar på vad för andra är dyrt och kärt.

Det VAR dock en saga att det mördade rabbinparets lille bebis räddades ut ur infernot i Chabad House i Mumbai.
En liten bebis jag hoppas kommer att kunna njuta av många, långa och helt underbara sagor.

Verklighet eller saga?
Blott en dag ett ögonblick i sänder...
Försiktigt, mycket försiktigt.

, , , , , , , ..

2 kommentarer:

Jacobssons tankar sa...

Alltid detta lilla judiska folk. En vän till mig sa så. När ska världssamfundet inse att man hjälper till att sluföra det Hitler påbörjade. Vi få i Sverige som står på Israels sida tystas effektivt ner när vi försöker. Men Jesu ord om stenarna som ropar kommer en dag att bli verkliga.

Gita sa...

Dina kommentarer är så kloka så det är inte mycket att kommentera. De står alldeles utmärkt för sej själva med ett alldeles eget budskap.
Tack.