18 november 2008

Underligheter


I Gaza ligger benranglena i rännstenarna och ber med sina matta röster om en brödsmula men de stygga isralerna vägrar...
Ungefär så kan man sammanfatta de gråtmilda utbrotten av höga representanter både från FN och EU.

Jag skulle inte vilja bo i Gaza för jag tror inte det är en bra plats att bo på – trots medelhavsutsikten.
Bodde jag ändå i Gaza skulle jag antingen vara hjärntvättad eller börja fundera på hur det egentligen förhåller sej med tingens ordning.

Det kom ett mail som berättade om Hamas nyöppnade TV-kanal, Al-Quds, som invigdes den 11 november.
Otroliga summor har satsats på detta nya propagandaredskap utan andra tankar än att sprida deras mycket "personliga" världsbild.
Hade jag bott i Gaza hade jag så smått börjat undra över hur fördelningen av resurserna egentligen ser ut.
Förmodligen hade jag fått undra i tysthet eftersom sådana frågor inte är förenliga med god ton i Gaza.


TV-studion är naturligtvis av det glassiga slaget för är det något Hamas är intresserade av så är det sin image, hur folk uppfattar dem.
Hamas har redan sedan tidigare en TV-kanal med namnet Al-Aqsa och en daglig tidning – Felesteen.
Jag vet inte hur mycket benranglena i rännstenarna förmår att uppskatta dessa tillgångar och möjligheten finns att ingen har frågat dem.

Ett stort antal nyhetsbyråer och mer än tjugo websidor med on line forum har Hamas satsat hemliga givarsummor på och för att vara riktigt övertygade om att nå ut med sitt budskap om fred och allmän medmänsklighet finns dessa tillgängliga på åtta språk.
Detta innebär att, till mänsklighetens fromma, även ett fransktalande benrangel i en rännsten kan ta del av denna service.

Bodde jag i Gaza skulle jag ta mej en allvarlig funderare på om denna ynnest verkligen står överst på det fransktalande benranglets önskelista.

En person som fått stort utrymme under öppningsdagarna är sheikh Ra'ed Salah.
Han är annars mest känd som ledare för den Islamska Rörelsen i norra Israel och dessutom för att hata det land han bor i så till den milda grad att inga upplopp är att förakta, varken små eller stora.
Nu gratulerade han Hamas till den nya TV-kanalen men glömde i hastigheten benranglena...

Al-Quds kanalen sänds nu från Bahrain men kommer sedermera att flytta till det mer närbelägna Beirut vilket väl knappast gör svälten i rännstenen mera angenäm.

Både FN och EU och EU och FN måste väl veta vad de pratar om?!
Om benranglena i rännstenarna som fortsätter att svälta för att de stygga israelerna vägrar...
Kanske var dessa höga representanter som med darr på rösten indignerat anklagade Israel för både allmän som specifik omänsklighet – inte bjudna på invigningsfesten?
Kände de sej möjligen en smula förbigångna och tog ut det på Gazas närmsta granne.

Bodde jag i Gaza hade jag haft en hel massa underligheter att fundera på.

, , , , , ..
SvD P DB HD

Inga kommentarer: